Det är sent 1800-tal, och vår namnlösa unga berättare är guvernant åt barnen Flora och Miles på ett isolerat gods. De är snälla, lydiga barn och de trivs tillsammans, men det är underligt att Miles av någon ej uttalad anledning har blivit relegerad från sin skola, trots att han inte alls verkar bråkig.
Guvernanten vill det bästa för sina skyddslingar men upptäcker att en fientligt utseende man som betraktar henne och huset. Hon blir dock inte rädd för egen del utan får känslan av att det är barnen han är ute efter - barnen, som hon är anförtrodd att ta hand om! Än värre blir det då efter samtal med husets kokerska Mrs. Grose kommer fram till att den påträngande mannen är Peter Quint som tidigare arbetade i huset, och att han åtföljs av den tidigare guvernanten Miss Jessel. Fasa läggs till fasa: de båda var dåliga människor - och ingen av dem är längre i livet!
Stämningen är spänd och tät i berättelsen The Turn of the Screw, vare sig de två vålnaderna visar sig i huset eller ej. Vår berättare vill göra allt hon kan för att skydda Flora och Miles men vet inte vad. Inte heller frågar barnen rent ut om de också ser det hon upplever, kanske av rädsla för att då manifestera det onda hos barnen. Men istället blir hennes omsorger så svårbegripliga att hon stöter barnen ifrån sig, och kanske öppnar hon då för att de giriga vålnaderna skall ta kontroll över dem?
Vi som läser historien kan också fundera över att ingen annan än vår berättare tycks se vålnaderna. Är det så att hon är ovanligt känslig för att känna av andar och därför särskilt lämpad att skydda barnen, eller är det så att alla omen endast finns i hennes sinne? Osäkerheten bidrar till den kusliga stämningen, ända fram till den sista sidan i boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar