måndag 9 november 2020

The Boys

 Stålmannen var och är min favorit bland superhjältarna, godhjärtad och med allas bästa för ögonen. Men tiderna kräver mer och mer "smuts" även hos dem som ger sig ut för att skydda mänskligheten, och det är inte konstigt att tänka sig att någon med stor makt kan använda den på dåliga sätt även med den bästa av viljor. "Absolut makt korrumperer absolut." I The Boys möter vi en värld där superhjältar finns, och är organiserade av företaget Vought International. Ah, det är ju världens bästa intäktskälla att ha monopol på all merch kring superhjältarna, från plastgubbar över filmer och festivalframträdanden till att faktiskt hyra ut en superhjälte till en stad som behöver städas upp.

 

De starkaste och mest populära superhjältarna är samlade i en grupp som kallas The Seven. När en av medlemmarna drar sig tillbaka väljs unga, oskyldiga Starlight in - en fantastisk ära för Annie January, flickan bakom aliaset. Men Annie får snart känna in på bara skinnet hur korrupt det egentligen är bakom kulisserna i Seven Tower, inte bara att hennes superhjälteframträdanden är hårt mallade utan att ingen är där för någon annans bästa än sitt eget.

 

Den rötan har vi tittare redan kunnat se i den grymma inledningsscenen. Hughie Campbells flickvän står i vägen för den framrusande superhjälten A-Train och krossas i ett moln av blod, vilket är den minst kladdiga av alla scener med exploderande kroppar som komma skall under seriens gång. Vem ifrågasätter en hjälte som är på väg att lösa ett brott? Men kanske hade inte A-Trains framfart så ädelt motiv. Det tror inte Billy Butcher, den sammanbitne mannen som söker upp Hughie och erbjuder honom hämnd. För Butcher har själv anledning att hata superhjältarna och har redan upptäckt många oegentligheter och rena brott. Fast hur strider man mot en grupp som är osårbara, såväl fysiskt som ekonomiskt och juridiskt?`Med ännu mer våld, i de flesta fall, och en del list.

 

Superhjältarna älskas av världen men vi som ser dem på närmre håll ser deras skavanker. De är som allra tydligast på den främste av dem alla, Homelander, som är på väg att passera sitt bäst-före-datum. Hans hår är litet för blont och utväxten syns vid tinningarna, huden vid ögonen visar sina första ålderstecken och när han släpper sitt bländande leende ersätts det med en min av förakt och en kall blick som söker efter nästa syndabock. Men han måste upprätthålla fasaden av godhet och styrka inför världen, och det är den främsta uppgiften för Madelyn Stillwell, VP för Hero Management på Vought International. Hennes stela leende och lirkande röst röjer en ständig oro under hennes annars ganska säkra manipulationer av det förvuxna barn som Homelander är, och relationen mellan dem båda är så sjaskig att det inte går att se bort för ett ögonblick.

 

I första säsongen av The Boys växer hela tiden insatserna från alla inblandade parter - Butcher och hans Boys, Vought International och den svårkontrollerade Homelander själv. Spänningen stiger och ingen actionscen känns riktigt förlösande utan som ett steg mot något värre. Andra säsongen kan inte riktigt mäta sig med den första, men innehåller fortfarande många omtumlande nya grepp, som till exempel hur övertydliga memes på internet kan vända opinionen dit man vill, och hur Homelander hanterar att möta en ännu kyligare psykopat än han själv. En tredje säsong av The Boys kan bli en fruktansvärd krasch man absolut inte vill missa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar