onsdag 9 september 2020

Orkesterakademin spelar franskt

Visst behöver man Ravel regelbundet? Det gör i varje fall jag. I den fina konserten med verk av franska kompositörer inleder de unga musikerna från Kungliga Filharmonikernas Orkesterakademi med Maurice Ravels Prélude och Rigaudon ur Le tombeau de Couperin i en version för blåsarkvintett (arr Mason Jones/Marcel Geraeds). Musiken hyllar vänner som gav sina liv under första världskriget, men den är full av energi och modernitet och har de porlande toner som forsade fram under 1900-talets första decennier och som låter extra väl med blåsinstrument.


Så följer Fantasi för oboe, violin, viola och cello av Benjamin Britten, fortfarande moderna klanger men med mer tyngd och allvar; en modernitet som inte är riktigt lika ny och förhoppningsfull som för några decennier sedan. Dock är musiken alltigenom skön och välljudande, och det är fint att höra oboen ta en central plats i ett verk.

Ännu mer ovanligt är det att höra fagotten ta ledningen, så det är den stora behållningen med 1700-talskompositören François Deviennes Fagottkvartett nr 1 C-dur. Kvartetten i sig är ganska ooriginell, men lättsam och rolig och den fagottstämman är krävande men givande att höra.

Bara blåsinstrument och riktigt spännande klanger får vi i konsertens sista verk,
Kvartett för flöjt, oboe, klarinett och fagott av Jean Françaix, som i sin barndom blev hörd och uppmuntrad av Ravel, minsann! Innovativa klanger och lekfulla melodier gör detta framförande till en höjdpunkt i det välvalda programmet.

Länk till konserten på Konserthuset Play

Lista över de medverkande musikerna:
Elisabeth Nilsson flöjt 
Rebecca Millard oboe 
Maria Rubio Carrión klarinett 
Bodil Kindlundh fagott 
Mattia Venturi horn  
Matej Sonlajtner violin 
Manon Briau viola  
Malin Mertens cello

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar