söndag 2 september 2018

Evelyn Bencicova på Fotografiska

Evelyn Bencicovas foton i utställningen Merror på Fotografiska går alla i en blek färgskala med medvetet överraskande inslag av blodrött, men de är också fotoserier med olika tema. Några foton på djur är på gränsen till obehagliga men fortfarande mest roliga; finurligt paras den hårlösa katten ihop med laxskivor i liknande färger som kattskinnet, och den bleka hundens röda gap speglas i de knallröda korkarna på mjölkflaskorna.


Så kommer vi till bilderna av nakna, blodlösa människokroppar i miljöer som en gång var sterila men nu är slitna och dammiga. I lealösa sjok ligger på undersökningsbritsar eller gymnastikredskap. Förr myllrade platserna av liv, men människorna som passerade igenom rummen var inte individer utan förgängliga och utbytbara.


Temat människans litenhet i en socialistisk diktatur visas på ett annat sätt i serien av bilder från pampiga officiella byggnader i Bencicovas födelseland Slovakien. Den sortens kompositioner tilltalar mig så mycket; stiliserade människor uppställde synkront med arkitekturen omkring sig. Det är snyggt! Men samtidigt ännu en påminnelse om att människorna var till för systemet, inte systemet för människorna.


I en kort intervju berättar Evelyn Bencicova ytterligare, och där finns ännu fler av de fascinerande fotografierna.

Länk till foton och intervju

Länk till Fotografiskas sida om Evelyn Bencicova




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar