tisdag 15 maj 2018

Massakerguden på Borås Stadsteater

Låt oss klara upp våra mellanhavanden som civiliserade människor! Den ene pojken har slagit sönder två framtänder på sin klasskamrat, men föräldrarna kan ju samtala om det istället för att fastna i fiendskap och rättsprocesser. Dock, fadern till förövaren är advokat så han har invändningar mot en alltför vass formulering i överenskommelsen. Fler invändningar reses. Litet espresso och hembakt clafoutis, så kan samtalet fortsätta, eller hur?


Men det finns fler detaljer att stöta sig på under diskussionens gång, och små vågor av aggression slår upp mellan föräldraparen under förhandlingarna - pikar mot den ene, pojkarnas motiv för bråk- och alltid är det någon som är åtminstone litet upprörd och inte kan släppa frågan. Replikväxlingarna är rappa men rimliga, och snart dyker det upp gamla stötestenar mellan de respektive äkta makarna också! Civilisationens fernissa är tunn. Steg för steg stiger stämningen från ansträngt avslappnad till konflikt i den trevliga Parisvåningen.


Yasmina Rezas moderna klassiker är en skön intellektuell berg- och dalbana där hövlighet skalas av till att släppa fram raseri och andra impulser. Skådespelarna på Borås Stadsteater är väl samspelta och håller uppe tempo och intensitet i den halvannan timme långa pjäsen. Det är grymt och roligt och mycket sevärt!

Länk till Borås Stadsteaters sida om Massakerguden

Foto: Amelia Bordahl

1 kommentar:

  1. Rolig pjäs med gradvis stegrande aggression och mycket kreativa och effektfulla "freeze frame" specialeffekter.

    Ibland upplever jag vissa otajta replikskiften men annars bra skådespelare.

    Hade varit kul att uppleva på orginalspråket franska som har större möjligheter för folk att med snofsig grammatik markera klass- och bildningsskillnader.

    SvaraRadera