En obegriplig kraft drar Dana genom tid och rum, från Kalifornien år 1976 till Maryland år 1815, precis i tid för att rädda en pojke från att drunkna. Pojkens skrikande mor tycks inte förstå att främlingen har räddat sonens liv, och den tillrusande fadern tror ännu mindre gott om den plötsligt uppdykande kvinnan. Strax efteråt är Dana tillbaka i sitt vardagsrum, blöt och lerig från sjön och på ett annat ställe än varifrån hon försvann.
I 1976 lever Dana och maken Kevin ett välordnat liv; de kan äntligen försörja sig som författare båda två, och har nyss köpt ett hus tillsammans. Människor, till och med deras egna släktingar, tar visserligen avstånd från dem eftersom de har olika hudfärg, men deras äktenskap är åtminstone inte olagligt. När Dana sugs tillbaka till farmen på 1800-talet är hon dock i omedelbar fara att tas som slav och straffas för att hon rör sig på vägarna utan tillstånd. Det finns inget sätt för henne att bevisa att hon är en fri människa, och även om hon hade det är det lätt för vita att trakassera och misshandla svarta utan att någon höjer ett ögonbryn.
Gång på gång dras Dana tillbaka i tiden för att rädda samme pojke, Rufus Weylin, när han är nära döden. Varje gång stannar hon längre, och hamnar oundvikligen i plantagens stab av slavar. På 1800-talet hinner det gå år mellan gångerna hon dyker upp, men för Dana själv sker det inom loppet av några dagar, ibland timmar, så hastigt att såren från knytnävsslag och piskningar knappt hunnit läka från en gång till nästa.
Herrskapet på gården vet att det är något speciellt med henne, och hon behöver sällan utföra de tyngsta jobben i tvätten eller ute på fältet. Hennes läs- och skrivkunskaper kommer till viss nytta, och sunt förnuft från modern tid gör att hon kan lindra allvarliga sjukdomar bättre än koppningarna från den lokale läkaren. Men tidvis blir hon nästan ännu mer hatad av sina "ägare" därför att de vet hur beroende de är av henne. Med makten att befalla och bestraffa blir det en automatisk reaktion att hota någon till tortyr och död även för händelser utanför allas kontroll.
Dana ser och känner smärtorna av det dagliga arbetet och av de godtyckliga bestraffningarna, i sin egen kropp och hos medslavar som råkar värre ut än hon. Men även utan den fysiska aspekten finns det många former av plågor i att hållas som dumma, ansvarslösa slavar av hånfulla och krävande herrar. Att Dana är samtida med oss och plötsligt placeras i ett nytt sammanhang gör att vi tillsammans med henne ser extra tydligt hur orimligt slavägandet och åtskillnaden mellan människor är.
Octavia Butlers berättelse rör sig mellan de vitas rum och slavarnas stugor, och visar med stor skicklighet komplicerade relationer, överraskande sympatier och nyanserade allianser mellan alla inblandade. Trots att hon valde att utelämna de grymmaste scenerna ur de många slavberättelser hon läste tecknar hon upp en trovärdig och plågsam bild av ett totalitärt system, där våld, beroendeförhållanden och attityder låser fast slavar och herrar i en ond cirkel som bara inte kan hålla i längden. Kindred belyser en tidsperiod ur slavepoken mycket väl, men är framför allt fruktansvärt spännande - en bladvändare, där vi i alla fall vet att det ljusnar något sekel senare.
Fler böcker av Octavia Butler:
Wild Seed
Parable of the Sower
Parable of the Talents
Lilith's Brood
Fledgling
I 1976 lever Dana och maken Kevin ett välordnat liv; de kan äntligen försörja sig som författare båda två, och har nyss köpt ett hus tillsammans. Människor, till och med deras egna släktingar, tar visserligen avstånd från dem eftersom de har olika hudfärg, men deras äktenskap är åtminstone inte olagligt. När Dana sugs tillbaka till farmen på 1800-talet är hon dock i omedelbar fara att tas som slav och straffas för att hon rör sig på vägarna utan tillstånd. Det finns inget sätt för henne att bevisa att hon är en fri människa, och även om hon hade det är det lätt för vita att trakassera och misshandla svarta utan att någon höjer ett ögonbryn.
Gång på gång dras Dana tillbaka i tiden för att rädda samme pojke, Rufus Weylin, när han är nära döden. Varje gång stannar hon längre, och hamnar oundvikligen i plantagens stab av slavar. På 1800-talet hinner det gå år mellan gångerna hon dyker upp, men för Dana själv sker det inom loppet av några dagar, ibland timmar, så hastigt att såren från knytnävsslag och piskningar knappt hunnit läka från en gång till nästa.
Herrskapet på gården vet att det är något speciellt med henne, och hon behöver sällan utföra de tyngsta jobben i tvätten eller ute på fältet. Hennes läs- och skrivkunskaper kommer till viss nytta, och sunt förnuft från modern tid gör att hon kan lindra allvarliga sjukdomar bättre än koppningarna från den lokale läkaren. Men tidvis blir hon nästan ännu mer hatad av sina "ägare" därför att de vet hur beroende de är av henne. Med makten att befalla och bestraffa blir det en automatisk reaktion att hota någon till tortyr och död även för händelser utanför allas kontroll.
Dana ser och känner smärtorna av det dagliga arbetet och av de godtyckliga bestraffningarna, i sin egen kropp och hos medslavar som råkar värre ut än hon. Men även utan den fysiska aspekten finns det många former av plågor i att hållas som dumma, ansvarslösa slavar av hånfulla och krävande herrar. Att Dana är samtida med oss och plötsligt placeras i ett nytt sammanhang gör att vi tillsammans med henne ser extra tydligt hur orimligt slavägandet och åtskillnaden mellan människor är.
Octavia Butlers berättelse rör sig mellan de vitas rum och slavarnas stugor, och visar med stor skicklighet komplicerade relationer, överraskande sympatier och nyanserade allianser mellan alla inblandade. Trots att hon valde att utelämna de grymmaste scenerna ur de många slavberättelser hon läste tecknar hon upp en trovärdig och plågsam bild av ett totalitärt system, där våld, beroendeförhållanden och attityder låser fast slavar och herrar i en ond cirkel som bara inte kan hålla i längden. Kindred belyser en tidsperiod ur slavepoken mycket väl, men är framför allt fruktansvärt spännande - en bladvändare, där vi i alla fall vet att det ljusnar något sekel senare.
Fler böcker av Octavia Butler:
Wild Seed
Parable of the Sower
Parable of the Talents
Lilith's Brood
Fledgling
Tack Jenny för ännu en fin recension och påminnelse om Octavia E Butler.
SvaraRadera