måndag 14 mars 2016

Bayerisches Nationalmuseum i München

Centralt i München ligger Bayerisches Nationalmuseum (BNM), där man samlat konstfärdiga artefakter från flera sekler ifrån området som utgör Bayern. De visar upp olika tiders estetik, vad som utgör status och framför allt hantverkares och konstnärers skicklighet genom århundraden. I salarna finns statyer och monument med den rutiga bayerska flaggan och lejon med det litet lustiga utseendet de får när de formats av människor som aldrig sett ett lejon i verkligheten.


Ett av de äldsta föremålen är en elfenbensplatta från 400-talet, där Jesu uppstigande till himlen visas på ett mycket levande sätt med välsnidade, uttrycksfulla ansikten, naturdetaljer och framför allt Guds hand som med ett fast grepp hjälper Kristus det sista steget upp till himlen.

Utsmyckningar av kyrkor och religiösa symboler var ju under lång tid en av de främsta anledningerna till att konstverk skapades, med stor skicklighet, omsorg om detaljerna och vördnad inför motiven. Från gamla kyrkor och kapell har muséet kunnat spara statyer av Maria med Jesusbarnet och altartavlor som imponerande med såväl storlek som utförande. Nedanstående är från 1485-90 av Hans Klocker und Werkstatt.


Från 1513 är den kusliga skulpturen med ett skelett som rider ett lejon - en symbol för att döden vinner även över den mäktigaste. Gruppen satt i ett klockspel, och för varje slag som klockan slog så klapprade skelettet med käken och slog sin klubba i lejonets nacke. Skrämmande och fascinerande även fem sekler senare!


Föremålen är noggrant skyltade och beskrivna, dock enbart på tyska. Det finns audioguider med inläsning på andra språk, inklusive engelska, för ett fåtal föremål, men det är alltså en stor fördel att förstå tyska. Ett undantag är samlingen av rustningar, där varje föremål är utförligt beskrivet på både tyska och engelska. BNM är känt för sin stora samling av rustningar och lockar därför specialintresserade, säkerligen från hela världen.


De många olika rustningarna i utställningen visar hur utförandet utvecklades och förbättrades under de århundraden som de bars som mest. Beroende på om bäraren skulle sitta till häst eller ej utformades rustningen annorlunda, och för tornérspel gjordes överdelen assymetrisk för att hjälpa ena armen att hålla lansen på plats och låta den andra röra sig friare. En stiligt dekorerad rustning som förevisas lär ha varit mer för uppvisning än använd i strid; av fyrtio delar som kan kombineras ihop på olika sätt finns sjuttion på BNM, medan andra finns på Wallace Collection i London och ytterligare andra i Paris, på de muséer som tillika är kända för sina samlingar av rustningar. Men medan den, och goss-rustningen för ett barn som snart bör ha vuxit ur den, är statussymboler, så syns det märken av vapen som träffat på andra av de förevisade hjälmarna och plåtarna.

Det som visas på Bayerisches Nationalmuseum är snarare de välbemedlades historia än fotfolkets, men ett besök ger ändå en överblick över femton sekler, och respekt för de konstnärer och hantverkare som skapat de artefakter vi kan se än idag och ge oss en inblick i forna tiders estetik.

Länk till Bayerisches Nationalmuseum


3 kommentarer:

  1. Ännu ett museum i München som jag inte hunnit se! Tack för smakprovet.

    SvaraRadera
  2. Du kommer säkert att tycka om det! Vi reste vidare till Regensburg, och jag fick anledning att tänka på dina utförliga poster från Limes-firandet när jag besökte det historiska muséet (rapport kommer) och vandrade runt i staden. Tågresan München- Regensburg går snabbt och lätt, så det är en resa jag rekommenderar!

    SvaraRadera
  3. Regensburg skulle jag också vilja besöka, det ligger ju i Limes-området. Jag har för mig att det fanns ett legionsläger där. Ser fram mot din rapport!

    SvaraRadera