måndag 7 december 2015

The Frick Collection NYC

Industrimannen Henry Clay Frick (1849-1919) samlade under sin livstid konst av europeiska mästare. Muséet öppnade i hans dyrbara förra hem i New York år 1935, och har fortsatt att köpa in verk efter hans död. Att besöka samlingen ger en svindlande skön inblick i det mycket välbeställda hemmet; bland de många dyrbart inredda rummen med vacker utsikt över Central Park finns en musiksalong och en inomhusträdgård med en damm och en porlande fontän.


Det är källarplanet och våningen i gatuplan som är öppna för allmänheten. Vid mitt besök pågick i källaren en utställning med skisser och färdiga verk av den florentinske konstnären Andrea del Sarto (1486–1530). Det är givande att se de skickliga skisserna och förarbetena till större verk; de väcker respekt för del Sartos träning och utveckling av sitt kunnande.


En våning upp sedan strosa runt i ett fantastiskt påkostat hem, generöst prytt med tavlor, statyer och antika ornamenterade ur. Ja, salarna är så bemängda med konst att de är rena utställningslokaler, men det går också att stanna upp och tänka sig rummen som någons mycket behagliga hem. Ett av de första rummen man kommer till är också inrett med stora väggpaneler målade av Jean-Honoré Fragonard något sekel tidigar, så där kan tankarna flyga ett steg längre till de som ursprungligen levde mellan de pastellfärgade pastoralerna i Frankrike.


Fricks samling innehåller många imponerande porträtt; imponerande på grund av konstnärens namn, modellens hållning och i sitt skickliga utförande. Titian, Rembrandt och flera verk av Whistler finns där, liksom ett par tavlor av Vermeer, litet styvmoderligt hängda i en visserligen imposant hallgång. Det är värt att påpeka att det mesta finns att se på en hemsida som Frick Collection tillhandahåller, tillsammans med intressanta kommentarer om verken och deras historia.


Giovanni Bellinis tavla av Den Helige Franciskus i öknen går det att stå länge framför, inte bara för att beundra detaljerna utan för att sätta samman dem till en helhet om Franciskus styrka och ödmjukhet. Mitt emot i salen hänger två andra porträtt som skakar om på ett annat sätt; Franz Holbeins avbildningar av S:t Thomas Moore och Thomas Cromwell, på var sin sida om en öppen spis, allvarligt blickande mot varandra i en evig teologisk/intellektuell duell.


Henry Clay Frick House är som en oas av lugn och skönhet, men också omtumlande när man betänker den stora förmögenhet som ligger bakom såväl byggnaden och dess inredning som de förvärvade konstföremålen. Till syvende och sist är det ändå en välgärning av magnatens familj att öppna huset för allmänheten och dela med sig av den sköna atmosfären.

Länk till The Frick Collection


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar