För två år sedan såg jag Sara-Vide Ericson ställa ut tavlor med
människor som blir strypta, av sina egna händer eller andras. I den nya utställningen på Galleri Magnus Karlsson,
While Unconcious, är det andra tvångstankar som illustreras. En kvinna på ett fält är omgiven av ormar som slingrar sig mot henne och över hennes fot, och i den stora salens mitt ligger en replika av en orm på en liten bädd av sand.
|
Manhole, 2012 |
|
Där finns också en tavla betitlad
Manhole där hotande förvridna grenar ramar in ett jordhål och andra motiv som vittnar om diffust obehagliga tankar. Men det finns även en harmonisk tavla av en upplyst glänta med träd, högt gräs och inbjudande stenar, och så
Looking for eels. I den sistnämnda tavlan står en androgyn person i knädjupt vatten, med en fångad ål i varje hand. Att ansiktet är dolt av luggen gör stämningen osäker, men min spontana tanke är ändå att det är positivt att någon av de avbildade har lyckats få grepp om de slingrande varelser som rör sig under ytan.
|
Looking for eels, 2012 |
|
Sara-Vide Ericson tycks arbeta sig igenom ett antal fobier och bearbeta dem till något som går att visa upp. Även om tonen är mer hoppfull den här gången är jag glad över att hon fortfarande kan förmedla det tunga allvaret trots de ljusa kläderna och naturscenerna. Jag är inte så tilltalad av de här verken, men jag tror att hon kommer att kunna visa mer och intressant konst i framtiden.
Länk till Galleri Magnus Karlssons sida om utställningen
|
Nykränkt av det undermedvetna, 2012 |
Jag har också sett en del av Sara Vide tidigare. Måleriet tycker jag blivit bättre på den här senaste utställningen. Det kan nog bli något riktigt spännande med tiden.
SvaraRaderaJag säger som du, jag tror att hon kommer att kunna göra något riktigt intressant i framtiden.
SvaraRadera