Därefter anslöt Anne Sofie von Otter för att sjunga några sånger ur Gustav Mahlers Des Knaben Wunderhorn (1887-1898). Det var mycket sympatiskt att man hade tryckt upp nästan alla sångtexter med översättning och delade ut till publiken. (Inte för att sjunga med!) Faktiskt tyckte jag att de gladare sångerna, trallande melodier på dialekt, inte gjorde sig så bra med orkestreringen och von Otters skolade röst. Men de lugna och sorgsna sångerna var desto skönare, speciellt de två avslutande. Till Wo die schönen Trompeten blasen fanns ingen text i bladet, så jag fick hänga vid von Otters läppar för att uppfatta den tragiska handlingen. I den svagaste nyans fanns stort djup och innerlig känsla. Jag och säkert hela publiken satt som förtrollad.
Efter pausen bjöds vi på Allan Petterssons sjunde symfoni, ett verkligt kraftprov. Stillsamma, harmoniska partier avlöstes av partier med så stor ljudstyrka, och i vissa fall plågsamt höga toner, att det nästan var smärtsamt att lyssna. Det var en stor och givande upplevelse, som uppskattades och applåderades länge av oss jublande åhörare.
Mm, Von Otter... hun er super! Hun har akkurat gitt ut en ny plate nå, det vil si - det er en dobbelplate med utdrag fra tidligere plater. Men det er en fin samling! Min absolutte favoritt med henne er Schumanns "Frauenliebe und Leben".
SvaraRaderaJa, hon har verkligen en fantastisk röst. Så stark och vacker.
SvaraRadera